Een inclusievere wereld

Een brug tussen theorie en praktijk

Onderzoek is belangrijk. Maar de praktijk ook. Leer Zelf Online maakt daarom deel uit van de leergemeenschap Actief Inclusief Ontwerpen. Hier komen onderzoekers, docenten, en ontwerpers uit het werkveld samen om hun kennis en ervaringen te delen. In deze leergemeenschap proberen we samen een brug te bouwen tussen de theorie en de praktijk. Zo zou onderzoek ook een positieve invloed kunnen hebben op de praktijk.

Veel geld van de overheid en subsidies gaat niet naar de praktijk, maar naar onderzoek. Maar onderzoeksprojecten hebben bijna nooit een directe invloed op de maatschappij. Onderzoek heeft pas directe invloed als de resultaten ervan gebruikt worden in de praktijk.

Zelf kunnen onderzoekers ook weer leren van de ervaringen uit de praktijk. Daarnaast is het belangrijk om de resultaten van onderzoek en de lessen uit het werkveld mee te nemen in het onderwijs. Zo krijgen ook studenten deze lessen mee om te gebruiken bij hun toekomstige baan.

Leergemeenschappen

Om via onderzoek de praktijk te verbeteren voor langere tijd, is dus een samenwerking nodig tussen onderwijs, onderzoek en praktijk. Zo wordt een brug gebouwd tussen de theorie en praktijk, tussen werkenden nu en in de toekomst, tussen de bron van het geld en de kwetsbare burger in de maatschappij.

Daarom worden steeds vaker leergemeenschappen gestart, zoals de leergemeenschap Actief Inclusief Ontwerpen. Hier komen onderzoekers, docenten, en ontwerpers uit het werkveld samen om hun kennis en ervaringen te delen.

Als onderzoek, onderwijs en het werkveld samen werken, kunnen ze van elkaar leren en de samenleving verbeteren.

Achter de schermen

Maar in hoeverre is er ook een brug tussen de theorie en praktijk binnen zo'n leergemeenschap? In de eerste documenten en communicatie vanuit de organisatie van de leergemeenschap Actief Inclusief Ontwerpen was vrijwel alleen de theoretische kant te zien. Een projectvoorstel met heel veel pagina's, vaktermen, abstracte teksten, en lange zinnen:

Onwetende lezers moeten op z'n minst veel moeite moeten doen de tekst te begrijpen en overzicht te houden. Ook de eerste communicatie bestaat uit zulke moeilijke taal met de overbodige beeldspraak, aangevuld met verschillende documenten met regels, voorwaarden en protocollen.

Hoop voor de toekomst

Toch laten de organisatoren van de leergemeenschap zien wel open te staan voor de praktische insteek van ontwerpers uit het werkveld. Zo wordt gewerkt aan een overzicht met ieders taken tijdens en tussen de aankomende bijeenkomsten. Ook worden concrete taken als huiswerk gegeven die gelijk bij de bijeenkomsten gebruikt kunnen worden.

Toegegeven, ook de complexiteit en taal van de omschrijving van deze taken is zeker nog niet eenvoudig te noemen. Toch zorgen de opdrachten wel ervoor dat steeds meer praktische vragen uit de ontwerppraktijk naar voren komen. Nu nog hopen dat deze vragen uiteindelijk ook beantwoord worden in de leergemeenschap…

Samenwerken samen om een tekst te begrijpen.
Ervaringsdeskundigen van Steffie geven een workshop schrijven in makkelijke taal voor bestuursambtenaren en communicatiemensen.

Andere projecten van Leer Zelf Online