Kan uw dienst of informatie
ook niet veel makkelijker?

Diensten

Stichting Leer Zelf Online biedt hulp aan organisaties om begrijpelijke en toegankelijke informatie aan hun klanten aan te bieden. Zo kunnen zij hun diensten verbeteren en hun websites en/of apps gebruiksvriendelijk maken voor alle doelgroepen.

Waarom zijn makkelijke diensten en eenvoudige informatie nodig?

Er zijn circa 2,4 miljoen mensen met een beperkte sociale zelfredzaamheid. Deze kwetsbare groep groeit snel nu de samenleving steeds ingewikkelder wordt. Veel organisaties bieden hun diensten of informatie alleen nog maar online aan. Door complexe handelingen, moeilijke en lange teksten, onduidelijke websites en lastige woorden komen duizenden mensen per jaar in de knel. Stichting Leer Zelf Online helpt om hun leven minder complex te maken.

Hoe kan Stichting Leer Zelf Online helpen?

De stichting is opgericht om allerlei kwetsbare groepen in de maatschappij te helpen moeilijke informatie te begrijpen. Wij richten ons o.a. op mensen met een verstandelijke beperking, senioren, laaggeletterden, migranten, kinderen, gedetineerden en cliënten uit de GGZ. Belangrijk feit: ook hoogopgeleide mensen lezen liever een makkelijke tekst.

Door jarenlang met deze doelgroepen te werken is Stichting Leer Zelf Online gespecialiseerd in het uitleggen van moeilijke onderwerpen in begrijpelijke en toegankelijke taal en waar mogelijk ook met illustraties en animaties.

Steffie On Site

Stap voor stap verduidelijkt Steffie moeilijke websites.

Wie Steffie On Site (SOS) activeert, heeft altijd een online hulpje bij de hand. Iedere website is geschikt om door Steffie eenvoudig gemaakt te worden. Door een slimme laag over de bestaande website heen te leggen, zijn dure en ingrijpende aanpassingen aan de moeilijke website niet nodig. Steffie verschijnt waar je maar wilt, wanneer je maar wilt.

Meer weten over Steffie On Site

 

Focusgroepen

Krijg een beter zicht op de klantervaring door goed te luisteren en over de schouder mee te kijken.

Door middel van het organiseren van focusgroepen die uw dienst of website testen, kunt u zelf met de resultaten aan de slag om uw dienst of website te verbeteren.

Meer weten over focusgroepen

Simpel werkt beter

Het vereenvoudigen van de informatie die op uw website wordt gegeven.

Als u ons vraagt om de informatie die op uw website wordt gegeven te vereenvoudigen, zullen wij vooral kritisch aan de slag gaan met de teksten. Teksten dienen in Eenvoudig Nederlands te worden geschreven, om tegemoet te komen aan de wensen van verschillende doelgroepen. Naast de teksten wordt er ook gekeken naar de vormgeving, een duidelijke navigatie en een goede usability van de algehele mogelijkheden op uw website.

Het liefst doen wij dit in samenwerking met focusgroepen, maar het is altijd mogelijk alleen onze expertise in te zetten.

 

Een aparte website met uw dienst

Het ontwikkelen van een aparte website om uw dienst makkelijk uit te leggen en mensen hiermee te laten oefenen in een veilige online omgeving.

Sommige diensten, zoals het internetbankieren of de OV-chipkaart, kunnen goed worden uitgelegd op een aparte website die speciaal op maat gemaakt is voor kwetsbare doelgroepen die net iets extra’s nodig hebben. Op deze website worden uw diensten niet alleen goed en in stapjes uitgelegd; mensen kunnen ook oefenen met uw dienst in een veilige omgeving. Mensen oefenen niet met hun eigen persoonlijke gegevens, maar met de persoonsgegevens van het animatiefiguur wat hen begeleidt door de website en informatie heen. De stapjes kunnen onbeperkt herhaald worden en de persoon kan alles doorlopen in zijn eigen tempo, zonder dat er iemand anders over zijn schouder meekijkt.

Een animatiefiguur als gids

Het inzetten van een animatiefiguur om uw website of dienst toe te lichten: ook mogelijk in de eigen website of applicatie.

Wanneer u een animatiefiguur, zoals Steffie.nl, op uw eigen website of applicatie inzet, voelt een bezoeker zich erg geholpen. Een dergelijk animatiefiguur kan een bezoeker begeleiden door de juiste stappen, kan bepaalde knoppen of formulieren toelichten of kan aanvullende informatie geven. Bovendien zorgt een animatiefiguur ervoor dat alle informatie voorgelezen wordt en kunnen knoppen of velden worden aangewezen of op een andere manier duidelijk visueel in beeld worden gebracht.

Wat maakt onze methodiek uniek?

Stichting Leer Zelf Online werkt vanuit het didactische gegeven dat iedereen anders leert. Elk persoon verschilt van voorkeur van het opnemen, verwerken en onthouden van informatie. De een heeft visuele ondersteuning nodig door middel van illustraties en animaties, de ander heeft auditieve ondersteuning nodig en vindt het prettig dat een figuur alles vertelt of een stem de teksten voorleest.

Leer Zelf Online speelt in op de verschillende leerprocessen door informatie auditief, visueel en tekstueel aan te bieden op een niveau die bij haar doelgroep past. Er wordt gebruik gemaakt van eenvoudig Nederlands, een logische zinsopbouw, korte, persoonlijke en actieve zinnen en woorden die veel voorkomen. De programma’s zijn gemakkelijk te bedienen met duidelijke knoppen. En door een goed ontwerp zijn ze ook geschikt voor mensen met een visuele beperking.

Alle programma’s van Leer Zelf Online zijn door de doelgroep in focusgroepen getest waardoor uiteindelijk deze methodiek is geboren.

In elke fase van ontwikkeling wordt de einddoelgroep betrokken: van het toetsen van ideeën, tot het laten zien van ontwerpen en schetsen, alsook het doornemen van teksten en usability testen.