Technologie met menselijke maat

Waarom

Niet voor iedereen is het gemakkelijk om alle ontwikkelingen in de digitale wereld te volgen. Leer Zelf Online is gespecialiseerd in online leren met begrijpelijke en toegankelijke informatie voor kwetsbare doelgroepen.

Bij Leer Zelf Online staan de kwetsbare mensen in de maatschappij centraal. Waarbij verschillende doelgroepen handvaten aangeboden krijgen om zelf online te leren. De stichting creëert technologie op maat, waarbij de doelgroep altijd vanaf het begin betrokken wordt bij het ontwikkelen van het product. Het eindproduct is door iedereen te gebruiken.

We leven in een wereld die steeds verder digitaliseert. Voor sommige doelgroepen is dit lastig bij te houden. Tevens val je nu eerder op met beperking. Doordat er minder eenvoudig werk is, hogere eisen in het onderwijs worden gesteld en door de toegenomen digitalisering. Er zijn nu circa 2.4 miljoen mensen met beperkte sociale zelfredzaamheid. Onze dienstverlening is er voornamelijk op gericht om hun leven makkelijker te maken.

Internet vergroot de zelfregie en voorkomt sociaal isolement, wij hebben dé kennis om de doelgroep te helpen.

Het Sociaal Cultureel Planbureau heeft in 2014 een onderzoek gedaan naar verklaringen voor de groeiende vraag naar zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Uit dit onderzoek ‘’Zorg Beter Begrepen’’ is gebleken dat de veranderingen van de maatschappij hierbij een grote rol speelt. Een belangrijke oorzaak is de samenleving die steeds ingewikkelder wordt. De experts zijn eensluidend in hun oordeel dat het met name deze groep steeds minder goed lukt om zonder ondersteuning in de ingewikkelder geworden maatschappij goed te functioneren. Uit interviews tijdens het onderzoek komt naar voren dat de regelgeving ingewikkelder is geworden, zoals de regels die gelden voor het aanvragen van zorg, subsidies of uitkeringen. Een van hen verwoordt het als volgt:

‘’ Alles is ingewikkelder geworden. Het regelen van bankzaken en huishoudelijke hulp. Vroeger ging het simpeler. Zelfs zoiets simpels als het reizen met het openbaar vervoer is ingewikkeld geworden. Heel veel gaat nu via internet. Er komen ook steeds meer webwinkels bij.’’

  • Met name de groep licht verstandelijk beperkten lukt het steeds minder goed om zonder ondersteuning in de ingewikkelder geworden maatschappij goed te functioneren.
  • Ook voorheen eenvoudige praktische bezigheden zoals reizen met het openbaar vervoer (ov-chipkaart) en het regelen van bankzaken (via internet) zijn veel moeilijker geworden.
  • In de steeds schaarser wordende eenvoudige banen worden nog altijd relatief simpele handelingen uitgevoerd. Maar tegenwoordig wordt daarbij vaker gebruikgemaakt van moderne technieken.
  • Mensen met een niet-Nederlandse achtergrond schamen zich ervoor om hulp te vragen voor iemand met een verstandelijke beperking. Dat beeld is de laatste tijd aan het kantelen. Voor alle groepen nemen de informele steunnetwerken verder af.

De kenmerken van de complexe samenleving kunnen ook ingezet worden om de ingewikkelde problematiek een beetje voor te blijven en mensen in hun alledaagse functioneren een steuntje te geven. Door te focussen op wat men nog wel kan en door acceptatie dat niet iedereen hetzelfde is. Met behulp van allerlei slimme applicaties kan het leven voor deze groep met een verstandelijke beperking minder complex gemaakt worden.