Hoe werkt alarmnummer 112?

Wat gebeurt er als je 112 belt?

Steffie leert mensen met verstandelijke beperking hoe te handelen in nood. Ze heeft een eenvoudige uitleg gemaakt over hoe het alarmnummer 112 werkt.


Bekijk hier de reportage die Hart van Nederland van de opening maakte.

Uitleg over alarmnummer

Mensen met een verstandelijke beperking lanceerden op 15 april de 112-module van Steffie in de Risk Factory in Brabant. Deze nieuwe module geeft eenvoudig uitleg over het alarmnummer en wat je moet doen tijdens noodsituaties. Bij de lancering waren ervaringsdeskundigen van Prokkel, EdLoket en SDW Roosendaal samen met de brandweer aanwezig.

Mensen met een verstandelijke beperking lanceerden op 15 april de 112-module van Steffie in de Risk Factory in Brabant.

Fotografie: Leonardo Perez

Betere keuzes

In een noodsituatie is het vaak moeilijk om snel en juist te handelen. Dat geldt ook voor mensen met een verstandelijke beperking. Uit diverse onderzoeken blijkt dat mensen met een beperking betere keuzes maken, als zij al eens eerder kennis hebben gemaakt met verschillende noodscenario’s en de bijbehorende reacties.

Daarom hebben verschillende veiligheidsregio’s van de Brandweer en medewerkers van EdLoket samen met Steffie de module “112 bellen” ontwikkeld, zodat er goed geoefend kan worden.

Steffie maakt de maatschappij begrijpelijker

De vriendelijke webhulp Steffie wordt gemaakt voor en door mensen met een verstandelijke beperking. In Nederland wonen ongeveer 1.3 miljoen mensen met een verstandelijke beperking, maar Steffie helpt inmiddels ook 2 miljoen andere gebruikers, zoals laaggeletterden, anderstaligen, nieuwkomers en andere mensen die een zetje kunnen gebruiken. Zo hoopt Steffie de maatschappij begrijpelijker te maken voor iedereen.

Op de website Brandweer.Steffie.nl wordt op een eenvoudige manier in tekst en beeld uitgelegd, hoe 112 werkt. Steffie geeft antwoorden op de vragen “Wanneer moet ik 112 bellen?” en “Wat gebeurt er als ik 112 bel?”. Door de extra oefeningen en uitleg leert de gebruiker ook wanneer het misschien beter is om een ander telefoonnummer te bellen, zoals die van de politie, brandweer of huisarts.

Ervaringsdeskundige Kevin van SDW heeft de website getest en is erg enthousiast over de nieuwe uitleg: “Heel duidelijk, makkelijk, laagdrempelig en met eenvoudige taal. Ik weet nu het verschil tussen 0900 en 112, dat is erg fijn om te weten”.

Steffie genomineerd voor Award

De website van Steffie is één van de drie genomineerde projecten voor de European Fire Safety Award en is financieel mogelijk gemaakt door de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant.

De klankbordgroep bestond uit de Brandweer Veiligheidsregio Midden- en West- Brabant, Politie Zeeland- Midden- en West-Brabant, meldkamer Rotterdam Rijnmond (Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond) en LMS (Landelijke meldkamer). De ervaringsdeskundigen van Prokkel, het EdLoket van Amerpoort (Amersfoort), Ipse de Bruggen (Zoetermeer) en SDW Zorg (Roosendaal) hebben geholpen aan het toegankelijke ontwerp van tekst en beeld.

 

Hoe werkt het alarmnummer 112?